Međunarodni festival razvojnog kazališta Ganz novi festival otvoren je u srijedu navečer u Velikoj dvorani Teatra &TD premijerom predstave "Gradnja" njemačke koreografkinje Isabelle Schad, prve u nizu predstava, radionica i prezentacija ovogodišnjeg festivalskog programa posvećenog mladim autorima i suvremenim tendencijama u različitim područjima izvedbenih umjetnosti.
"Ove godine, za razliku od prošle kada je trajao dva mjeseca, festival traje samo pet dana te je fokusiran na manji broj umjetnika i programa", kazala je Hini uoči premijere selektorica programa Silvija Stipanov. Poseban naglasak programa je na transferu znanja između različitih generacija umjetnika iz različitih područja umjetnosti kroz povezivanje etabliranih umjetnika s mladim izvođačima, što se ostvaruje kroz niz interdisciplinarnih radionica, laboratorija s etabliranim umjetnicima, usmjerenih razgovora i istraživačkih rezidencija, dodala je.
Interes publike - i stručne i šire - za festivalska događanja uvijek je izrazito velik te su svi programi obično odlično popunjeni, napomenula je Stipanov.
Da je festival popularan dokazuje već njegova prva večer, kada se za predstavu 'Gradnja' tražila karta više premda je bio besplatan - čak pedesetak ljudi nije uspjelo ući.
"Posebno smo ponosni na to što naša događanja pohodi neka nova kazališna publika, koju nemamo prilike vidjeti igdje drugdje i koja se tek formira. Time Ganz ujedno promiče kazalište kao medij koji, kao i književnost, igra važnu ulogu u današnjem društvu pretežno pasivne potrošnje slika i podataka", poručila je Stipanov.
Jedan primjer "transfera znanja i međugeneracijske suradnje" upravo je predstava "Gradnja", međunarodni koprodukcijski projekt nastao na inicijativu jedne od najpoznatijih njemačkih plesnih umjetnica Isabelle Schad u suradnji s umjetničkom organizacijom De facto i njezinim voditeljem, redateljem i dramaturgom Sašom Božićem. Temeljena je na solo komadu "Der Bau" (Gradnja) koji su Schad i francuski umjetnik Laurent Goldring kreirali prije dvije godine, za koji im je kao inspiracija poslužila istoimena novela Franza Kafke.
U predstavi se prikazuje metamorfoza ogromne nemani iz koje povremeno izviruju ruke, noge i glave, boreći se s njezinom divovskom fluidnosti. U njoj se ispituje nova perspektiva koreografiranja unutarnjeg i vanjskog prostora kroz upotrebu stotinu crnih vreća ispunjenih stiroporom. Vreće služe kao metafora materijalnog - tolika se količina malih kuglica od stiropora može dovesti u vezu sa strukturom ljudskog tijela, trilijuna stanica. One u predstavi funkcioniraju kao dodatni sloj tijela, skoro kao organ, ali i kao tranzicijski objekt između tijela i svijeta, naglašavajući vidljivost i produžujući tijelo u okolni prostor.
Izvođače se - ima ih devetero - prati više od jednog sata, do potpune iscrpljenosti, dok uspostavljaju sve moguće odnose s vrećama, od istraživanja njihove forme, otkrivanja njihove mekoće, slušanja njihovog zvuka, pa sve do intenzivnijeg pokušaja njihovog oživljavanja u opetovanim energetskim valovima stvaranja i destrukcije zamišljenih krajolika.
Prvoga dana festivalskih događanja održana je i radionica luminoakustike, specijalne metode pretvaranja svjetlosnih objekata u zvučne efekte, pod vodstvom nagrađivanih medijskih umjetnika Bojana Gagića i Miodraga Gladovića. U programu je i predstava "The case of the spectator" španjolske umjetnice Marie Jerez, "nadrealni triler" proizašao iz umjetničina interesa za krimi romane 20. stoljeća. Jerez, koja u svojim predstavama razvija specifičan jezik na granici kazališta, filma, koreografije i vizualne umjetnosti, na festivalu će se predstaviti s još jednim radom, predstavom "Savršeni alibi" u petak 19. rujna. Dan će u MM centru zaključiti 'showcase' radionice tradicionalnih balkanskih napjeva koju je jučer i danas u Zagrebu vodila srpska vokalna umjetnica Svetlana Spajić, proglašena jednim od pet najboljih balkanskih vokala tradicijskog pjevanja.
Četvrto izdanje Ganz novog festivala donosi do 21. rujna u Studentskom centru ukupno sedam predstava, četiri radionice, po tri rezidencije i koncerta, te jednu instalaciju.
Izvršna producentica Štefica Bartolin istaknula je, među ostalima, gostovanje u Zagrebu "najperspektivnije mlade europske koreografkinje" An Kaler iz Austrije, koja će imati dvije izvedbe svojeg rada "On orientations/one place after", u kojemu kombinira vizualne i izvedbene umjetnosti.
Slovenska umjetnica Irena Tomažin svoje će glasovne sposobnosti i korištenje tijela kao instrumenta glasa prikazati u predstavi "Okus tišine", a izvest će se i reprizne predstave "This is you?" Matee Bilosnić te "&" Roberte Milevoj i Tomislava Fellera. Trio mladih hrvatskih umjetnika Drago Car, Marino Frankola i Vedrana Klepica predstavit će se s interaktivnom instalacijom "Gang plank Showcase" u Foajeu &TD-a, a tu su i "četvorica genijalnih jazzera" okupljenih u sastavu Anakin Skajvalker Jr., Janko Novoselić, Grgur Savić, Toni Starešinić i Zvonimir Šestak, koji će groove jazz electro nastupom uz goste DJ Carlita i Brass Gangsters predstaviti svoj novoosnovan ansambl.
U suradnji s Francuskim institutom, u sklopu projekta Teatroskop održat će se istraživačka rezidencija francuskih, slovenskih i hrvatskih umjetnika "Communitas II" pod vodstvom također nagrađivane slovenske koreografkinje i performerice Male Kline. U suorganizaciji s Talijanskim institutom za kulturu predstavit će se vokalno pijanistički duet specijaliziran za izvođenje suvremene glazbe "Duo Alterno".
Festival je dio europskog projekta apap – Izvedbena Europa, a održava se uz potporu Europske komisije – Programa Kultura 2007.–2013. Podršku festivalu dali su, među ostalima, Grad Zagreb i Ministarstvo kulture RH, a ulaz na sva festivalska događanja je besplatan.