Dokumentarna izložba „Kulturni pejzaž budvanskog priobalja“, autora arhitekte Slobodana – Boba Mitrovića iz Budve i arheologa i master menadžera u kulturi Dušana Medina iz Petrovca na Moru, kustosa JU Muzeji i galerije Budve – svečano otvorena u galeriji čuvenog tivatskog ljetnikovca Buća-Luković (novoosnovana JU Muzej i galerija Tivat), u subotu, 3. 2.
Na samom početku programa, prisutnima se obratila direktorica JU Muzej i galerija Tivat, Jelena Bujišić, koja je najavila izložbu i predstavila sudionike ističući zadovoljstvo zbog suradnje s budvanskom ustanovom kulture.
U nastavku programa, Dušan Medin, jedan od autora koncepta izložbe, u ime JU Muzeji i galerije Budve, producenta izložbe, zahvalio je na pozivu direktorici JU Muzej i galerija Tivat, a potom i upoznao prisutne s idejom nastanka ove izložbe, istakao potporu Ministarstva kulture Crne Gore i predstavio program koji je istu pratio krajem rujna prošle godine, prilikom obilježavanja manifestacije „Dani evropske baštine“ u JU Muzeji i galerije Budve. Dodao je da je otvaranje ove izložbe upriličeno početkom „Evropske godine kulturne baštine“, kako je Europski parlament proglasio 2018. godinu. Govoreći o europskom kontekstu našeg prostora, između ostalog, Medin je istakao da su „refleksije evropske kulture, od cijele naše zemlje, obasjavale ponajviše Boku kotorsku, dok su treptaji njenog odsjaja stizali i do Budve i Paštrovića povijesno, tradicionalno, i po osjećanju, najjužnijeg dijela Boke“.
Dušan Medin je u nastavku rekao: „Iako smo zapravo prvobitno željeli da prikažemo nekadašnje i savremeno stanje ovih lokaliteta – nažalost danas prilično devastirano, kako bismo ukazali na značaj i važnost očuvanja kulturnog pejzaža, ali i na njegove transformacije kroz vrijeme, međutim, nekako sasvim spontano i nesvjesno, ispostavilo se da smo za prezentaciju odredili izgleda samo one najljepše motive, bez i jednog primjera devastacije prostora. Treba reći i to da fotografije koje nas okružuju uglavnom nijesu „umjetničke“, iako su možda neke od njih prožete određenim estetskim senzibilitetom autora. One su, zapravo, prije svega, dokumentarne, bliske „običnom“ čovjeku i mogućnostima njegovog kreativnog izražaja, nastale tokom više godina i želje autora da zabilježe prostor i vrijeme onakvima kakvi jesu. Fotografije su, takođe, rasterećene velikih istorijskih tema, žanrova ili kompozicija, i predstavljaju ili amaterske snimke ambijenta ili scene iz običnog života tzv. „malog“ čovjeka, onog iz naše svakodnevice, nekada i anonimnog, dok provodi vrijeme i živi na datom prostoru.“
On je svoje obraćanje zaključio riječima: „Smatraćemo izložbu uspjelom ukoliko ona dodatno podstakne širu javnost na promišljanje i dijalog ne samo o budvanskom prostoru, već i o Vašem kraju: o solilima koja treba što prije zaštititi, o Luštici, o Sv. Marku, o Miholjskoj prevlaci, Vrmcu, Verigama, Kostanjici, odvaljenom kontraforu u Kotoru, zaštićenom prirodnom i kulturno-istorijskom području Kotora, i uopšte Boki Kotorskoj, ali i drugim Vama bliskim i važnim ambijentima i vanrednim primjerima kulturnog pejzaža koje ovaj zaliv, vjerovatno najljepši na svijetu, i pored svega, još uvijek ima, ali mora da čuva, zajedno sa svima nama“.
Izložbu je otvorila dipl. ing. arh. Katarina Nikolić Krasan, konzervatorska savjetnica iz Tivta, koja je tom prilikom istakla: „Kao što naziv govori, na ovim panoima fotografijom, crteŽom i rečima prikazano je devet sekvenci izuzetnog prostora budvanskog priobalja u kome su stolećima svoje mesto tražili i svojim rukama strpljivo i pažljivo oblikovali ljudi i žene Budve i Paštrovića, diveći se i boreći sa surovom stihijom prirode. Samo ljubav i poštovanje prema ovim brdima i moru, mogla je da stvori harmoniju koju svi, koji su je doživeli, nose u svojim sećanjima kao utočište i nezaboravnu uspomenu“.
Nikolić Krasan se potom osvrnula na povijesno zanimanje za kulturni pejzaž, kao i na sisteme njegove zaštite u međunarodnom i nacionalnom kontekstu. Također, dodala je da „budvanski pejzaž spada u red onih nezaboravnih slika koje svaki posetilac ponese sa sobom: dramatični obronci Lovćena koji se spuštaju u more, ispresecani malim pitomim uvalama u kojima su se smestila ribarska sela, mala naselja i grad Budva. Sve u ovom prostoru odiše iskonskom lepotom. Međutim, ove slike polako se smenjuju nekim novim, mnogo manje lepim i poetičnim. To su slike koje su odraz bestijalne trke za novcem, koja pred sobom ruši sve što ne može da razume, poštuje i pokori. Pozivam vas da još jednom prođemo kroz predele koje su naše kolege izdvojile kao najlepše među najlepšima. Ovde treba malo stati i zapitati se, u čemu mi danas uživamo i šta ostavljamo svojim potomcima?“.
Izložba u Tivtu otvorena je do 15. 2.